Leergang Interne Stagebegeleider
In de Leergang Interne Stagebegeleider van Elan Training til jij jouw vaardigheden als praktijkbegeleider in het VSO/PRO naar een hoger niveau.
Het vinden van een passende stageplaats of werkervaringsplaats is heel belangrijk en spannend voor veel leerlingen; zeker in het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) en praktijkonderwijs (PRO). Het zijn de eerste stappen van een (kwetsbare) leerling in de beroepspraktijk en de oriëntatie waar kwaliteiten en talenten liggen. Dit proces vraagt vanuit de school om een goede begeleiding. De Leergang Interne Stagebegeleider loodst je door elke fase van dit proces.
Groei door als Interne Stagebegeleider
Wil jij als praktijk- of stagebegeleider van leerlingen in het VSO en PRO je vaardigheden en kennis hierin verder ontwikkelen? Meerwaarde kunnen bieden aan je leerlingen op diverse terreinen en vraag en aanbod beter kunnen afstemmen, en communicatie met ouders en stagebedrijf beter kunnen stroomlijnen? Dan is de praktijkgerichte Leergang Interne Stagebegeleider van Elan Training op mbo-niveau een absolute aanrader! Groei en ontwikkeling als intern begeleider én mens zijn gegarandeerd.
Voor wie is de Leergang Interne Stagebegeleider bedoeld?
- Je bent werkzaam als medewerkers binnen het PRO / VSO met het profiel uitstroom naar de arbeidsmarkt.
- Je houdt je bezig met de interne -, de voorbereidende – en arbeidstoeleidende stage van leerlingen tussen de 12-19 jaar.
- Je wens is om jezelf verder professioneel te ontwikkelen als interne stagebegeleider op mbo-niveau.
- Je wilt je omscholen tot intern stagebegeider binnen het Pro/ VSO: wij staan jou bij deze carrièreswitch graag terzijde. De opleiding kan bovendien onderdeel uitmaken van je eigen re-integratietraject.
Toelatingseisen
De Leergang is vormgegeven op mbo-niveau en vereist een mbo-denk- en werkniveau. Voor de toelating wordt je vooropleiding, een relevant werkveld en je motivatie beoordeeld.
Wat leer je?
Na afloop van de leergang ben je in staat om als interne stagebegeleider te werken volgens de methodiek Supported Employment en kun jij je leerlingen beter begeleiden tijdens (de voorbereiding op) hun stage en hun eerste stappen in de beroepspraktijk?
Erkenningen
x
1. Het BOLMU-model
Elan Training ontwikkelt voor al haar opleidingen een didactisch model. Dit model geeft de klantreis weer die de deelnemer doorloopt tijdens de opleiding. Tevens is dit model een weerspiegeling van de schoolloopbaan die de PrO-/VSO-leerling doorloopt.
Voor de Leergang Intern Stagebegeleider op mbo-niveau heeft Elan Training het BOLMU-model ontwikkeld. Het model betreft een soort ‘kapstok’ met vijf stappen waar onze vijf onderwijsmodules aan zijn opgehangen. Zie onderstaand model.
2. Focus op praktijk door ervaren trainers
Toepassing van de opgedane kennis naar de praktijk staat centraal. Per module worden er gerichte beroepsopdrachten uitgewerkt. Je leert hierbij een volledig leerlingprofiel opstellen, op basis van een zelfgekozen leerling. Per module vul je dit profiel verder aan door uitwerking van nieuwe onderwerpen in een casusbeschrijving. De Leergang wordt afgerond met een individuele mondelinge eindpresentatie. Je sluit de Leergang af met een diploma.
De Leergang wordt verzorgd door een team van doorgewinterde trainers die zelf werkzaam zijn in het werkveld. Zij beschikken over de hoogste kwalificaties voor de thema’s onderwijs, arbeid en re-integratie. Bij een incompany traject is één van de trainers ook de projectleider die het programma coördineert en je vaste aanspreekpunt.
3. Didactische visie ervaringsleren
Deze leergang voorziet in professionalisering van medewerkers op twee hoofdleerlijnen;
- De kennis- en vaardighedenleerlijn; Scholing en inzicht op het gebied van kennis, houding en vaardigheden, gericht op het optimaal ondersteunen en begeleiden van leerlingen binnen het PRO / VSO cluster 3 en 4 in het kader van verschillende stages. De begeleiding van leerlingen is gericht op het aanleren en ontwikkelen van;
- sociale vaardigheden
- praktische vaardigheden
- algemene arbeidscompetenties
- De reflectieve leerlijn; persoonlijke ontwikkeling en groei van de medewerker als mens en professional
4. Eindtermen Beroepsvereniging Jobcoaches Nederland
x
Module 1 ♦ Beroepsattidtude van de professional
Module 1 bestaat uit twee lesdagen waarin de professional en de eigen beroepsattitude centraal staat. Wie ben ik als mens en professional en welke kernkwaliteiten en ontwikkeldoelen ervaar ik binnen mijn professionele omgeving? Wat heb ik te leren in mijn persoonlijke ontwikkeling en richting mijn omgeving (leerlingen, school, collega’s, stagebieders, ouders enz.).
Tijdens de Leergang worden peers gevormd zodat deelnemers kunnen samenwerken tijdens het uitwerken van beroeps- en reflectieopdrachten.
Hoofdonderwerpen
- Wat kenmerkt de deelnemer als mens én professional?
- Hoe verhoudt de deelnemers zich tot zijn omgeving?
- Zelfreflectie via Roos van Leary, DISC en Kernkwadrant van Ofman
- Kernkwaliteiten en ontwikkeldoelen; als mens én professional
- Opstellen van een genogram
- Beroepsattitude van de deelnemer ten opzichte van de VSO-leerling
Beroepsopdrachten module 1
- 1 : Ontwikkeldoel 1 – persoonlijk ontwikkeldoel
: Ontwikkeldoel 2 – professional t.o.v. omgeving - 2 : Maak een leerling profiel
Module 2 ♦ Ondersteuningsbehoefte van pro- / VSO-leerlingen
Tijdens module 2 verdiepen we ons in de diverse vormen van (mogelijke) ondersteuningsbehoeften van leerlingen van het Pro/VSO die voorbereid worden op een externe stage en op de uitstroom naar werk. Hiervoor is het belang goed te definiëren wat een ondersteuningsbehoefte is en hoe die te vertalen naar een persoonlijk begeleidingsplan. Een ondersteuningsbehoefte geeft aan wat nodig is om te kunnen voorzien in de juiste onderwijs- en opvoedingsbehoeften van het kind. De relatie tussen de juiste ondersteuningsbehoefte en het voorbereiden op algemene arbeidscompetenties is eveneens van aanzienlijk belang.
Hoofdonderwerpen
- Kennis en vaardigheden gericht op het ondersteunen en begeleiden van leerlingen met een psychische kwetsbaarheid in het Pro/VSO
- Werking van het puberbrein, waarbij er aandacht is voor LVB
- Ochtenddeel: theorie over diverse gedragscategorieën jeugdigen en volwassenen
- Middagdeel: koppelen van theorie aan de praktijk van de deelnemers d.m.v. intervisie en casuïstiek
Beroepsopdracht module 2
- Maak een leerling profiel met de specifieke begeleidingsbehoefte van de leerling.
Vorm: casusbeschrijving op basis van de leerling die gekozen is bij BO 1 (max. 400 woorden).
Module 3 ♦ Leren leren
Tijdens module 3 staat het ‘leren leren’ van de leerling centraal. Hoe leert de leerling en hoe breng je als begeleider de leervaardigheden in kaart?
Concentratie, beheersing van emoties, zaken plannen en organiseren, problemen oplossen; de executieve functies maken dit mogelijk. Niet voor niets is er binnen het VSO en praktijkonderwijs steeds meer aandacht voor de ondersteuning van leerlingen bij het ontwikkelen van deze functies.
Hoofdonderwerpen
- Leertheorie en Pro-/VSO-leerlingen
- Executieve functies
- Motivatietheorie gericht op leerlingen binnen het Pro/VSO
- Begeleiding op leren
- Didactisch coachen
Beroepsopdracht module 3
- Maak een leerling profiel gericht op de ondersteuningsbehoefte op leren
Vorm: casusbeschrijving van max. 400 woorden.
Module 4 ♦ Match
Tijdens module 4 ligt de focus op het voorbereiden van de externe – en de arbeidstoeleidende stage. De leerling maakt zich in de bovenbouw tijdens de praktijkvakken en stages de nodige arbeidsvaardigheden eigen die het mogelijk maken om uit te stromen als assistent op de arbeidsmarkt. Het is van groot belang dat er in de begeleiding van de leerling qua kennis en vaardigheden goed aangesloten kan worden op deze processen.
Hoofdonderwerpen
- Profiel van de leerling en profiel van de stagewerkgever (jobanalyse)
- Verbindend communiceren
- INVRA – kennis van arbeids-, sociale-, en beroepsgerichte vaardigheden
- Versterken van de leerling
- Slechtnieuwsgesprekken – opvangen feedback – bedenken alternatieven
- Omgaan met meerzijdige partijdigheid (leerling-ouders-school-stageplek)
- Kloof tussen wensen en mogelijkheden zien en kunnen onderbouwen
Beroepsopdracht module 4
- Maak een leerling profiel gericht op beroepsgerichte leeraspecten i.c.m. het maken van een match op een in- of externe stage.
Vorm: Casusbeschrijving van max. 400 woorden.
Module 5 ♦ Voorbereiding op de externe- en arbeidstoeleidende stage
Module 5 is verdeeld over twee lesdagen. Tijdens de eerste dag verdiepen we ons in de begeleiding van de leerling naar externe werknemerschap mogelijk in combinatie met een MBO 1 BBL opleiding. Onderwerpen zoals Personal Branding, begeleiding op verschillende leefgebieden (wonen, werken, vrije tijd en burgerschap) staan centraal.
Tijdens de tweede dag verzorgt iedere deelnemer een individuele eindpresentatie.
Hoofdonderwerpen
- Solliciteren en presenteren
- Omgaan met social media (congruentie in online uitingen)
- Personal Branding – “hoe zet je jezelf goed in de markt?”
- Burgerschapsvaardigheden
- Overdracht naar externe partners en / of de jobcoach
- Ontzorgen van toekomstige werkgevers; kennis van wettelijke regelingen in samenwerking met de jobcoach
Individuele eindpresentatie
De deelnemer bereidt een eindpresentatie met de volgende onderwerpen;
- Reflectie op de persoonlijke ontwikkeling
- Reflectie op de professionele ontwikkeling
- Beschrijving van de ‘warme’ overdracht van een leerling richting school, stage of werkgever
Vorm: Mondelinge, individuele eindpresentatie van max. 20 minuten
Afronding en diplomering ♦ Presentatie en eindopdracht
Tijdens de tweede dag van module 5 presenteer je jouw individuele eindopdracht en ontvang je het diploma. Vervolgens wordt de opleiding feestelijk afgesloten.
Opzet
De Leergang Interne Stagebegeleider wordt als incompany opleiding aangeboden, bij jou op locatie.
Het programma kan desgewenst specifiek(er) op jouw situatie en organisatie afgestemd worden.
Het tarief is afhankelijk van het aantal deelnemers aan de leergang.
Meer informatie
Wil je dit praktijkgerichte programma incompany aanbieden voor jouw medewerkers? Neem vrijblijvend contact op met Arnold Boender voor meer informatie en om al jouw wensen te bespreken. Mail naar arnoldboender@elantraining.nl of bel 06-55000108.
mbo-niveau
Opleiding tot gediplomeerd intern stagebegeleider
Opleidingsduur
5 modules (17 dagdelen) in gemiddeld 7 maanden (1 dagdeel duurt 3 uur)
Studiebelasting
Gemiddeld 2-3 uur per week
Groepsgrootte
4-12 deelnemers
Prijs
Het tarief is afhankelijk van het aantal deelnemers aan de incompany opleiding.
Startdata
De leergang wordt alleen incompany – of inhouse bij Elan Training – aangeboden. Startdatum en vervolgdata zijn in overleg.
Sfeer
Leren in buitengebied en buitenlucht
Elan Training is één van de grondleggers van het ervaringsleren. Praktijk en theorie zijn op een dynamische manier in onze opleidingsmethodiek verweven; we houden intervisie en gaan ècht met onze studenten aan de slag, ook in de buitenlucht. Onze locaties zijn daarom een belangrijk aspect van onze opleidingen. Ze bieden de ruimte, het comfort en vooral de sfeer die nodig zijn om in een vertrouwde, inspirerende omgeving te studeren, te doen, te experimenteren, te luisteren, te observeren, te reflecteren en te handelen.
Onze opleidingen en trainingen kun je volgen in Kring van Dorth (nabij Deventer op de grens van Gelderland en Overijssel) en in Oisterwijk en Moergestel (Noord-Brabant). Wij verzorgen onze opleidingen en trainingen ook incompany.
Vragen?
Neem contact met
ons op
Heb je vragen of wil je graag een afspraak maken? Neem telefonisch contact met ons op of stuur ons een e-mail.