Jobcoaching efficiënter en klantvriendelijker maken
Jobcoaching kan de duurzame arbeidsparticipatie van werknemers met een arbeidsbeperking nog beter

onder steunen als het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, UWV en gemeenten het instrument
gezamenlijk actualiseren.

Samenvatting van het UWV Kennisverslag 2025-2
Jobcoaches ondersteunen mensen met een structurele arbeidsbeperking bij het uitvoeren van hun werkzaamheden
bij reguliere werkgevers. Jobcoaching helpt werkenden met een arbeidsbeperking om goed te functioneren bij een
reguliere werkgever en daarmee hun kans op baanbehoud te vergroten. Er zijn echter veel mogelijkheden om dit
klantvriendelijker en doelmatiger te doen voor meer mensen.

De manier waarop UWV jobcoaching verstrekt, stamt uit 2012. Destijds is voornamelijk vanwege omvangrijke
fraudeschandalen in combinatie met bezuinigingsrondes voor die werkwijze gekozen. Er is sindsdien veel veranderd.
Bovendien werden zowel vanuit de UWVuitvoering als vanuit jobcoach, cliënten en werkgeversorganisaties
knelpunten ervaren en ook in eerder onderzoek werden verbeterpunten geconstateerd. Dat vormde de aanleiding
voor een breed onderzoek, waarin we alle verbetermogelijkheden rondom jobcoaching op een rij hebben gezet en
samen met alle betrokken partijen over mogelijke oplossingen hebben nagedacht.

We hebben bekeken wat ervoor nodig is om te zorgen dat het instrument jobcoaching de duurzame
arbeidsparticipatie van werknemers optimaal ondersteunt. In dit artikel beschrijven we hoe we het onderzoek
hebben aangepakt en welke verbeteringen rondom jobcoaching mogelijk en nodig zijn om dat doel te bereiken.
Passend bij het brede doel van het onderzoek lopen de voorstellen uiteen van relatief kleine, maar belangrijke
aanpassingen in formulieren tot grote veranderingen in de rol en doelstelling van het instrument. In dit artikel gaan
we in op hoe UWV samen met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), gemeenten, cliënten,
werkgevers en jobcoachorganisaties eraan werkt om deze veranderingen tot stand te brengen.

We concluderen dat jobcoaching mensen met een arbeidsbeperking efficiënter, klantvriendelijker en duurzamer kan
ondersteunen als UWV en/of gemeenten:
=> jobcoaching in (mogen) zetten voor iedereen die, vanwege welke beperking dan ook, hulp nodig heeft om
duurzaam aan het werk te komen en/of te blijven. En misschien nog wel belangrijker: dat alle mensen die recht
hebben op die begeleiding wéten en erváren dat ze daar recht op hebben.
=> flexibeler zouden omgaan met het aantal uren dat iemand jobcoaching kan krijgen en de begeleidingsbehoefte
zouden uitdrukken in uren die nodig zijn om een bepaald doel met de cliënt te behalen. Ook is er behoefte
aan dat het benodigd aantal uren snel af of opgeschaald kan worden als het doel eerder of juist later wordt
behaald dan oorspronkelijk verwacht.
=> duurzame arbeidsparticipatie centraal zouden stellen, met een focus op werkbehoud in plaats van op
baanbehoud. Dit kan door jobcoaching een regulier onderdeel te maken van reintegratiedienstverlening in
plaats van een los product/instrument.
=> minder functionarissen betrekken bij het hele proces rondom jobcoaching en voor iedere cliënt een vast
contactpersoon instellen die het overzicht houdt over de betrokkenheid van andere professionals en
deskundigen.
=> een klantvriendelijker en doelmatiger systeem voor kwaliteits en risicomanagement introduceren, waarin meer
aandacht is voor kwaliteitsmanagement en waarin de risicobeheersing minder bureaucratisch is. De consensus
onder betrokkenen is dat het huidige systeem gebaseerd is op wantrouwen en doorgeslagen is in de wens om
ieder risico uit te sluiten.
=> de papierstroom beperken, gegevens niet dubbel uitvragen, waar mogelijk formulieren samenvoegen en de
snelheid in het proces minder laten afhangen van de beschikbaarheid van álle documenten.
verschillen in voorwaarden en invulling van jobcoaching tussen UWV en gemeenten verminderen.
=> Cliënten(organisaties), werkgevers en jobcoaches hebben last van die verschillen en hebben grote behoefte
aan harmonisatie.

Lees het hele rapport: UWV Kennisverslag 2025-2.

Elan Training draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders